Waarom steeds meer labels verder kijken dan maat 42

Modelabels als H&M, C&A en Wehkamp zijn bekende merken voor vrouwen met een maatje meer. En dat terwijl de grote namen in het wat luxere segment blijven haken op een maatje 42 (of 44 in het uiterste geval). Dat was tot voor kort het geval. Steeds meer grote namen in de modewereld stappen over naar collecties die ook geschikt zijn voor de vollere vrouw. 

Maat van de gemiddelde Nederlandse vrouw

De maat van de gemiddelde Nederlandse vrouw ligt tussen maat 42 en 44. Precies waar de grote modelabels ophouden. Natuurlijk is er een aantal winkels, zoals Paprika of Miss Etam, waar je kleding in wat grotere maten kunt kopen. Maar waarom worden vrouwen met curves toch zo gediscrimineerd in het modebeeld? 

Feministische beweging

Het feminisme is niet nieuw. Al jaren komen vrouwen op voor de rechten van vrouwen en ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Dat levert resultaat op. Steeds vaker staat er een vrouw aan de top van een modelabel en bestaat het team van ontwerpers ook steeds vaker uit vrouwen. In de afgelopen tien jaar was het gebruikelijk dat mannen de kleding voor modelabels voor vrouwen ontwierpen. 

Doordat er steeds meer vrouwen aan het roer komen te staan bij modelabels, zien we direct een mooie beweging in het modebeeld. Merken als Marc Cain en Studio Anneloes maken kleding die niet alleen mooi zijn voor de dames met maat 36 of maat 38. En ook op de catwalk zie je dit terug. Geen maat 32/34 modellen meer, maar een model zoals Danielle van Grondelle die de nieuwste collectie van Hunkemöller draagt. De reacties op sociale media laten zien dat de Nederlandse vrouw zich eindelijk begrepen voelt. Een beweging waar jaren voor is gestreden, werpt nu eindelijk zijn vruchten af. 

Waarom nog niet alle modelabels hieraan meedoen

Veel grote labels als Gucci en Dior werken nog niet met grote maten. Zij staan bekend om de kleinere maten en dat lijken ze zo te willen houden. Toch verwachten steeds meer invloedrijke mensen binnen de modewereld dat deze merken mee moeten gaan met deze beweging. En dan is een shirt met ‘#Feminism’ niet genoeg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *