Nu we allemaal thuis werken is het steeds populairder een zakelijk pakket te versturen via de post. Zowel voor intern tussen collega’s als naar klanten, business to business én business to consumer. Goedkoper verzenden is en blijft natuurlijk belangrijk. Wat kun je nu doen om je kosten niet te hoog op te laten lopen?
Goedkoper pakketten versturen voor webshops
Een veelgestelde vraag op het gebied van logistiek is hoe je goedkoop verzenden het beste kunt aanpakken. Of je nu van plan bent te verzenden met PostNL, DHL, DPD, UPS, Red je Pakketje, Homerr, Budbee of Trunkrs: je wilt gewoon zo goedkoop mogelijk verzenden in Nederland én daar buiten. Daarom een aantal tips.
Tip 1: Slim omgaan met de pakket grootte
Denk goed na over de verpakking waarin je je producten verstuurt. Soms kan het namelijk ontzettend veel schelen als producten in een kleinere verpakking (zoals een envelop) kunnen worden verstuurd in plaats van in een doos.
Heb je bijvoorbeeld wel eens nagedacht over een brievenbuspakje of zelfs briefpost? Een brievenbuspakket kun je goedkoop versturen en heeft net als bij een gewoon pakket een Track & Trace code. Een bijkomend voordeel is dat je klant niet thuis hoeft te zijn om het product in ontvangst te nemen.
Briefpost daarentegen heeft geen Track & Trace code. Wanneer je relatief goedkope producten verkoopt met een lage marge, dan kan briefpost een goed alternatief zijn. Denk maar eens aan spinners of andere kleine gifts.
Houd je klant in dat geval wel goed op de hoogte van het moment van versturen, want de klant kan de zending dus niet volgen. Vermeld daarom ook dat het pakketje binnen 24-uur zal worden afgeleverd.
Tip 2: Verpakkingsmateriaal hergebruiken
Bewaar al het verpakkingsmateriaal dat je zelf ontvangt, want door dozen en opvulmateriaal te hergebruiken kun je ontzettend veel geld besparen op verpakkingskosten.
Zeker kleinere webshops kunnen hiermee de verzendkosten flink drukken. Je kunt zelfs familie en vrienden vragen om verpakkingsmateriaal te bewaren of je kijkt of er een bedrijf in de buurt zit dat veel materiaal onnodig weggooit.
Tip 3: Maak gebruik van de online verzendservice
Regel het frankeren en betalen van jouw pakketten online. Grote vervoerders zoals PostNL hebben vaak een online verzendservice waarmee je eenvoudig een pakket kunt versturen.
Je geeft zelf aan wat en naar wie je het wilt verzenden en betaalt eenvoudig met iDeal of Creditcard. Vervolgens print je het verzendlabel uit, plak je het op de doos en geef je het pakket af of laat je het ophalen.
De voordelen van online frankeren zijn dat het goedkoper is en dat je als zakelijke klant vaak in aanmerking komt voor volumekorting. Daarnaast bespaar je natuurlijk ook nog wachttijd op het postkantoor.