Als je een website of webshop hebt, zul je veel tijd en moeite steken in online marketing. Grote kans dat je veel aandacht besteed aan zoekmachine optimalisatie of een groot deel van jouw budget uitgeeft aan Google Ads. Dat kan ook niet anders, want alleen met online zichtbaarheid kun jij het verkeer naar je website verhogen. Maar als dat verkeer eenmaal op je website is, wil je ze ook laten converteren en van bezoekers klanten maken. Daar komt conversieoptimalisatie bij kijken.
In dit artikel nemen we je daarom mee in drie trends die in 2021 zorgen voor een converterende website.
-
Je website moet mobile first zijn
Tegenwoordig vinden en bezoeken veel gebruikers websites voornamelijk via hun telefoon. Het is daarom belangrijk dat je website een goede mobiele versie heeft. Een versie die anders ingericht is dan een desktopversie, zodat ook op mobiel gemakkelijk door de website kan worden genavigeerd. Denk hierbij ook aan het leesbaar maken van de teksten en het schalen van afbeeldingen.
-
A/B testen worden nog belangrijker
Omdat er zoveel aanbod is online, is het anno 2021 nog belangrijker om je website zo goed mogelijk te optimaliseren zodat je de gebruiker echt kunt aanmoedigen om te converteren. Hoe je deze conversie optimalisatie concreet kunt aanpakken, onderzoek je met A/B testen.
Bij A/B testen onderzoek je twee varianten van één pagina of een onderdeel van een pagina.
De ene helft van de website bezoekers krijgt variant A te zien, de andere helft variant B. Vervolgens vergelijk je de conversieratio van deze twee testen met elkaar, zodat je weet welke variant voor meer conversie zorgt. Dit kun je doen met titels, CTA-buttons, teksten, afbeeldingen, etc.
-
Hoe gebruiksvriendelijker, hoe beter
Dat je website gebruiksvriendelijk moet zijn, zal geen verrassing zijn. Maar je website moet niet alleen gebruiksvriendelijk zijn voor je bezoeker, in 2021 is dat voor Google ook belangrijker. Google rekent je website nu ook af als deze niet gebruiksvriendelijk genoeg is.
Afgelopen zomer is Google strenger gaan rekenen op de Core Web Vitals van een website. Hierbij kijken ze naar drie metrics:
- Largest Contentful Paint (LCP)
- First Input Delay (FID)
- Cumulative Layout Shift (CLS)
Kort samengevat meet Google de gebruikerservaring op het gebied van laadsnelheid, reactievermogen en visuele stabiliteit. Belangrijk om je website hiervoor goed te optimaliseren.
Hopelijk kun jij deze tips gebruiken om je website te optimaliseren, om zo van gebruikers meer converterende klanten te maken!