Een goed werkende buitenboordmotor vergroot het plezier op het water. Niks vervelender dan startproblemen of plotselinge uitval van de motor. In deze blog lees je bruikbare tips en informatie over hoe je je buitenboordmotor in de beste staat houdt. De meest voorkomende problemen worden behandeld.
Startproblemen met de buitenboordmotor
Negen van de tien keren zijn startproblemen van een buitenboordmotor toe te schrijven aan oude benzine die leidingen en eventueel de carburateur verstopt. Zorg daarom altijd voor schone benzine. Breng je motor langs voor onderhoud wanneer de startproblemen blijft aanhouden. Hapert de buitenboordmotor bij vol gas of valt die volledig uit? Ook hier is een brandstofprobleem vaak de oorzaak.
Controleer altijd de koelstraal van de buitenboordmotor
De herkenbare waterstraal achter je motor. Wanneer je gaat varen is het ontzettend belangrijk om altijd de koelstraal van je motor te controleren. De koelstraal is eigenlijk een optisch controle middel zodat iedereen snel kan zien of de motor zichzelf koelt. Tip: heb je het idee dat de motor goed koelt maar de controlestraal niet uit de motor komt? Gebruik dan bijvoorbeeld een saté prikker om eventueel vuil te verwijderen. Bij normaal gebruik adviseren wij om eens in de 2 a 3 jaar de impeller (het schoepenrad die het water naar de motor oppompt) te vervangen. De impeller is een relatief goedkoop onderdeel, maar ontzettend belangrijk om tijdig te vervangen. Tijdens een grote onderhoudsbeurt wordt de impeller altijd vervangen. Om beschadiging aan de impeller te voorkomen moet je de buitenboordmotor nooit zonder koelwater starten, dan slijt de impeller namelijk. Gelukkig hebben veel moderne motoren beschermingssystemen om oververhitting van de motor tegen te gaan.
Controleer de propeller regelmatig
Soms kan het gebeuren dat je tijdens het varen een object in het water raakt. Meestal merk je dit nauwelijks in de boot. Om dure reparaties te voorkomen is het belangrijk om de propeller te controleren op schade. Is het blad van de propeller afgebroken, beschadigd of krom? Vervang deze altijd. De propeller kan in onbalans raken waardoor het mechanisme achter de propeller (de draaiende onderdelen) op de verkeerde manier op elkaar inslijten of zelfs lekkage ontstaat waardoor het staartstuk vol loopt met water met alle gevolgen van dien.