Wat is online marketing precies en hoe zet je dit in?

Waarschijnlijk heb je de term online marketing wel vaker voorbij horen komen. Tegenwoordig kunnen bedrijven er niet meer omheen en is het dé manier om te communiceren met de doelgroep. In tegenstelling tot offline marketing, investeren daarom nu steeds meer bedrijven in online marketing. Maar wat is online marketing nu precies en hoe zet je dit in? Zeker voor ondernemers is dit erg belangrijk om te weten. Je wilt tenslotte wel dat je online marketing optimaal wordt ingezet. Daarom vertellen wij je er graag meer over in dit artikel!  

 

Wat is online marketing? 

Online marketing is eigenlijk een verzamelnaam van alle marketingpraktijken die online plaatsvinden. Het gaat hierbij vaak om bepaalde doelstellingen die bedrijven willen realiseren. Denk bijvoorbeeld aan het aantrekken van nieuwe klanten, het vergroten van de naamsbekendheid of het aangaan van interactie met de doelgroep. Deze doelstellingen kunnen vervolgens behaald worden via diverse middelen, zoals online marketing blogs, online advertenties, social media en e-mail. Via deze middelen wordt vervolgens een bepaalde boodschap gecommuniceerd, waarmee het doel behaald moet worden. 

 

Voordelen van online marketing 

Het voordeel van online marketing is dat de resultaten heel goed meetbaar zijn, waardoor campagnes precies kunnen worden afgesteld op de wensen en behoeften van de doelgroep. Zo kun je precies zien wie je advertentie of campagne hebben gezien en kun je de campagnes targetten op bepaalde personen. Zo weet je zeker dat jouw boodschap terecht komt bij de juiste personen. Ook krijg je inzicht in de conversie én je positie in zoekmachines. Zo ben je beter vindbaar en zullen meer mensen dus op jouw website komen. Verder is online marketing een relatief goedkope optie om een groot bereik te genereren. Vaak ben je aan een online advertentie slechts een paar tientjes kwijt. Je hoeft dus niet te investeren in dure billboard campagnes. 

 

Online marketing inzetten 

Veel bedrijven beschikken over een eigen marketing en/of communicatieafdeling. Hier werken marketeers en specialisten die precies weten hoe ze in aanraking moeten komen met de doelgroep. Sommige bedrijven hebben zelf niet de mankracht of kennis in huis en zetten via een andere manier online marketing in. Ten eerste kunnen ze zelf kennis opdoen via online marketing boeken, maar vaak is het verstandiger om een professional in te huren die dit voor hen doet. Zo zijn er onwijs veel online marketingbureaus die al het werk uit handen nemen en ervoor zorgen dat de organisatiedoelen behaald worden. 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *