De toekomst van elektrisch rijden

De elektrische auto is niet meer weg te denken uit onze samenleving. De overheid bevordert het elektrisch rijden met subsidies. De emissie-eisen van brandstofmotoren worden strenger. Voor personenauto’s is de dieselmotor aan het verdwijnen. Autofabrikanten stoppen met de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren, niet alleen voor sedans, maar ook SUV’s.

Typen elektrische transmissie
Bij elektrische auto’s onderscheiden we de volgende typen transmissies. Volledig elektrische, hybride, plug-in hybride en milde hybride. Zoals de naam al aangeeft, heeft een volledig elektrische auto alleen een elektromotor. De andere typen hebben naast een elektromotor ook een brandstofmotor. Bij de hybride elektrische auto wordt de accu opgeladen door de verbrandingsmotor en wordt de auto aangedreven door de elektromotor. De plug-in hybride is een hybride, maar kan ook aan een laadpaal worden opgeladen. Van milde hybride auto’s is de elektromotor niet sterk genoeg om de auto aan te drijven en dient slechts ter ondersteuning van een brandstofmotor.

Enige cijfers

2019
Het aantal modellen met volledig elektrische aandrijving was 22 met prijzen tot 50.000 euro. Er waren 284 snellaadlocaties en 48.267 openbare laadpalen. Vermeld dient te worden, dat in 2019 het bijtellingstarief 4% was voor auto’s tot 50.000 euro. Dat is in 2020 verhoogd naar 8%. Dat is waarschijnlijk de reden dat er in december een recordaantal volledig elektrische auto’s een kentekenbewijs kreeg. Het beste verkochte model was de Tesla Model 3 met 29.922 stuks

2020
Op 1 januari reed 80% van de personenauto’s op benzine. Het aandeel diesel was 14%. Er is een snelle toename van het aantal elektrische en hybride auto’s. In het begin van 2020 reden er in Nederland 402 duizend daarvan rond. Dat vertegenwoordigt een stijging van 28% in een jaar tijd. Voor de volledig elektrische auto’s geldt dat er in januari 107 duizend van waren. Dat zijn er 62.000 meer dan het jaar ervoor. De volledig elektrische auto maken ruim 1,2 procent van de geregistreerde auto’s uit. In januari was 5% van personenauto’s in Nederland een hybride of volledig elektrische. In een jaar tijd waren de aantallen personenauto’s rijdend op diesel of lpg met meer dan 5% gedaald.

Belangrijke factoren
Ondanks de hogere aanschafprijs is verschil in ‘cost of ownership’ tussen benzineauto’s en elektrische auto’s dalende. Een elektrische auto leasen ligt misschien meer voor de hand voor bedrijven, maar als de aanschafprijs je koopkracht overstijgt, zou je heel goed het private leasen van een elektrische auto kunnen overwegen.

Buiten de financiële aspecten lijken belangrijke factoren voor een doorgroei van het aantal volledig elektrische auto’s te zijn, het actieradius en het laadnetwerk. Die kan je niet los van elkaar zien. Als de actieradius kort is, zoekt men vaker naar een laadpunt. Een belangrijke voorwaarde voor een goede actieradius is een accu met veel capaciteit. Volgens Elon Musk van Tesla komen die accu’s eraan. Als hij gelijk heeft, is dat een zeer significante ontwikkeling en zal zeker de verkoop stimuleren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *