Wat is een kredietverzekering

Wat voor soort bedrijf je ook hebt, je wilt natuurlijk altijd dat je klanten hun facturen op tijd betalen. Helaas zijn er altijd klanten die dit niet doen, omdat ze dit niet willen of misschien zelfs niet kunnen. Ook kan het zijn dat je klant failliet gaat, waardoor je rekeningen helemaal niet meer betaald worden. Dit kan natuurlijk grote gevolgen opleveren voor jouw bedrijf. Lees daarom hieronder wat een kredietverzekering is, en hoe dit jouw bedrijf kan beschermen tegen niet betalende klanten.

 

Een kredietverzekering: wat is het nu eigenlijk?

Met een kredietverzekering verzeker je de debiteurenbedragen van je bedrijf. Meestal zoek je van tevoren wel uit of klanten betrouwbaar zijn, maar toch kan het gebeuren dat rekeningen niet of te laat betaald worden. Hierdoor krijg jij niet het geld terug dat jij hebt besteed aan je klant, waardoor je verlies lijdt. Door een kredietverzekering af te sluiten voorkom je dit, omdat de verzekering dan opdraait voor de kosten.

Wat voor soort kredietverzekeringen zijn er?

Er zijn verschillende soorten kredietverzekeringen. Zo kun je jezelf verzekeren per transactie, per debiteur, per land of een verzekering voor je totale omzet. Heb je een klant met een grote opdracht, dan kun je deze specifieke transactie laten verzekeren. Heb je klanten die regelmatig zulke opdrachten hebben, dan kun je een kredietverzekering afsluiten voor deze debiteur. Deze verzekeringen zijn vaak echter alleen maar af te sluiten voor meerdere transacties of debiteuren. Als je internationaal opereert, kun je ook een kredietverzekering per land afsluiten. De omzetverzekering is de meest gebruikte kredietverzekering. Hiermee verzeker je alle transacties die je bedrijft doet.

De voordelen van een kredietverzekering

Aan een kredietverzekering zitten verschillende voordelen. Zo loop je bijvoorbeeld minder risico’s op niet betalende klanten. Verder worden je klanten getoetst op kredietwaardigheid. Verder kun je voor kredietwaardige klanten een soepeler betaalbeleid hanteren, wat de klantrelatie versterkt. Tot slot hoef je je niet druk te maken om niet betaalde facturen, maar kun je al je aandacht richten op de klant en je bedrijf.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *